La Vida a Mort de Nina Simone

El títol original, més concís “Nina Simone: Une vie” s’ha titulat aquí La Vida a mort de Nina Simone accentuant el dramatisme que inevitablement destila qualsevol biografia de Nina Simone.

“Moriré als setanta perquè després només hi ha dolor”, així comença la ressenya del llibre en qüestió, perquè el drama no decaigui. Certament als 70 s’apagava la veu (en el més ampli sentit) d’Eunice Waymon. L’artista que estava destinada a ser la primera concertista afroamericana de música clàssica es va topar amb dos problemes, la conjuntura social del moment i els propis dimonis interiors de Nina Simone, sense acabar de dilucidar durant la lectura què va tenir més pes en el seu fracàs per conquistar l’exigent món de la música clàssica.

David Brun-Lambert realitza una gran tasca de documentació i ens va revelant la vida de Nina Simone des del seu naixement i infantesa a Tryon (Carolina del Nord) fins als seus últims dies amb molt bon criteri en la selecció dels passatges més significatius de tota una vida, la sensació d’estar davant d’una autèntica tragèdia grega és constant en bona part del llibre.

La impossibilitat de consolidar (tan sols d’iniciar) una carrera com a concertista i veure’s abocada al que ella mateixa inicialment va titllar com a música de segona, va marcar profundament la seva percepció de la realitat i de la seva trajectòria vital i encertadament David Brun-Lambert fa especial èmfasi en aquest episodi amb constants referències a ell al llarg de tota l’obra.

La lluita pels drets civils, la seva difícil relació amb els homes, amb la seva família, el pas de músic en clubs a mega-estrella i posterior figura de la lluita pels drets civils, la seva etapa europea i la seva vellesa. En definitiva un profund repàs a la trajectòria vital i musical de Nina Simone essencial per conèixer i comprendre el llegat musical d’una artista realment irrepetible.

També és clar, analitza l’evolució musical de Nina Simone fins a esdevenir l’artista consagrada que va ser i repassa l’enregistrament dels seus discos més emblemàtics i alguns dels seus temes més celebrats, alguns convertits en autèntiques icones culturals.

Àlbums com el seu increïble primer treball Little Girl Blue, un impressionant disc enregistrat quan tenia 24 anys autèntica obra de mestra de la interpretació es miri com es miri o la seva impressionant actuació al Carnegie Hall, cada enregistrament important és contextualitzada i relatada perquè el lector comprengui la importància d’aquests treballs i com va viure l’artista seu desenvolupament.

En definitiva estem davant una molt bona biografia molt recomanable.

Reply

Leave a comment.